2de Ontmoetings- en Herdenkingsdag in het Broersepark 2015

Deze tweede ‘Ontmoetings- en Herdenkingsdag’ bestaat uit uit een voor- en natraject waaraan scholen naar eigen keuze van het aantal lessen kunnen deelnemen. Vanaf 2013 hebben drie Amstelveense scholen als pilotscholen gefungeerd om een aantal vernieuwende lessen gericht op de Amstelveense leefwereld van de leerlingen uit te proberen in midden-, bovenbouw en brugklassen. (Michiel de Ruyterschool, Martin Luther Kingschool en Guus Kieftschool)
Het voortraject omvat max. zes lessen waarbij de leerlingen informatie opdoen en zelfstandig leren nadenken over een aantal complexe aspecten van de Tweede Wereldoorlog in Europa en Azië geplaatst binnen mondiale en historische verbanden.
Op deze 2de ontmoetings- en herdenkingsdag op 30 april 2015 wordt de opgedane voorkennis verwerkt in een morgenprogramma in het Broersepark.

De scholen die nu hebben meegedaan zijn de Westwijzer, de Piet Hein en de Cirkel met 160 leerlingen.

We beschouwen deze dag als een `co-creatiedag’ waarbij de leerlingen nieuwe kennis en ervaringen opdoen met o.a. de oorlogsslachtoffers die als kind in een Jappenkamp hebben gezeten en de stadsdichter die haiku’s met de kinderen gaat maken.

Er werden zes kramen opgesteld in het Broersepark:

A= Algemene Monument:– uitleg over voorwerpen Hugo van der Kooij (Amstelveen Oranje)

B= Stadsdichter Matthijs den Hollander laat de leerlingen haiku’s maken.

C= Associatie foto’s over Amstelveen in de Tweede Wereldoorlog worden getoond en besproken door Guus Lindeman en anne Bulk van de Vereniging Historisch Amstelveen

D= Indië Monument: uitleg over het monument door oud-onderwijswethouder Piet van den Heuvel en de maakster van het monument Ella van de Ven.

E= Lieke van Duin over haar boek over de ervaringen in het Jappenkamp van Amstelveense Truus Huizenga.

F=  Foto’s Nederlands-Indië  worden door kampoverlevenden Nora Valk en Thea Meulders getoond en besproken. Ook buiten de leerlingen zoals de kampoverlevenden dat voor Japanners moesten doen.

Na de twee uur opdrachten werd gegeten en werd op weg gegaan naar de synagoge voor het ontmoetingsprogramma.

Geef een reactie